Az utóbbi időben igencsak megnőtt a kereslet az android alapú multimedia fejegységek iránt. Az angolul android head unitnak nevezett autóba szerelhető akár univerzális, akár autótípus specifikus készülékek népszerűségének növekedésére egyszerű magyarázat van, és a trend csak most kezdődik igazán beindulni. 

Az úgynevezett 2DIN-es szabványú készülékek tulajdonképpen android tabletek, melyeket felkészítenek autós használatra. Gyorsan betöltenek és kikapcsolnak, csatlakoztatható hozzájuk usb, fogadják a microsd kártyát, rendelkeznek wifi-vel bluetooth-al. Kezelik a kormányon lévő multimédiás gombokat, csatlakoztatható hozzájuk tolatókamera, és természetesen gps-el , valamit hagyományos rádióval is rendelkeznek.

A korábbi modellekkel ellentétben, a 2017 és főleg a 2018-as év nagy előrelépést jelent ezekben az eszközökben hardware terén. Míg korábban  gyenge processzorokat, és kevés ram-ot raktak a multimédiás egységekbe, megspékelve egy ősrégi androiddal (tipikusan 4.4-es verzió). Ezek az eszközök főleg gyenge hardware-ük miatt nem nyújtották az elvárható élményt, cserébe drágák is voltak. A tavalyi és idei modellek, már legalább 2gb ram-al és px3-as processzoral jönnek, illetve a legújabb készülékek már a 64bites px5 processzorral és 4gb ram-al vannak felszerelve.  Belső memóriájuk a px3-al szerelt CPU-k esetében 16GB, a px5 esetében 32GB. Az operációs rendszert tekintve találhatunk Android 6.0-val, 7.1-el, ill. 2018-ban már Android 8.0-val felszerelt eszközt. A tökéletes élményhez legalább px3-as processzor és 2gb ram kell. 

A Windows CE software-el szerelt készülékek annyira vacakok, hogy nem is vagyok hajlandó írni róluk, pusztán annyit, hogy soha semmilyen körülmények között ne vásároljunk ilyet, ugyanis teljes pénzkidobás. Legfőkébb a régi elavult és nem támogatott Windows CE operációs rendszere  és természetesen harmatgyenge hardware-e miatt. Ezt a platformot nem támogatják a mai programok, pusztán valami régi iGo-t lehetne esetleg rávarázsolni mint navigáció.

A növekvő népszerűség legkézenfekvőbb oka hogy az elmúlt fél-egy évben érkeztek meg az első olyan készülékek melyek mind árban mind tudásukban már megfelelő teljesítményt és élményt nyújtják ill. egyre több autóspecifikus termék is kezd megjelenni a piacon. Miért fontos az autótípus specifikus termékek megjelenése? Mert a gyártók igyekeznek gyári rádióikat úgy készíteni, hogy az minnél nélkülözhetetlenebb legyen az autó működésében. Tipikus példa erre a típusspecifikus csatlakozók, és egyes másodlagos  kijelzők (gyakran klíma hőmérséklet és/vagy óra) használhatatlansága a gyári rádió nélkül. Szerencsére a multimédia fejegységek gyártói is résen vannak, és folyamatosan jelennek meg gyári specifikus csatlakozókábellel ellátott multimédia fejegységek, és így a beszerelésük nem okoz komolyabb gondot. Ettől függetlenül lehetséges, hogy további specifikus kábel szükséges, hogy egyes kijelzőket működésre bírjunk, de ez mindig az adott márka és típus esetében más és más, ha egyáltalan szükséges. Lehetséges hogy a rádióval együtt a műszerfal (úgynevezett fascia) borító elemét is ki kell cserélni, hogy képes legyen a 2DIN-es egységet fogadni. Ilyen műszerfal elemeket lehet külön, illetve a multimédiás gyári specifikus csatlakozóval ellátott eszközzel együtt is vásárolni.

Szakember által elvégzett beszerelést követően, élvezhetjük az Android minden előnyét, testreszabhatóságát. Installálhatjuk a Waze-t, Google Maps-et, vagy akár az iGo-t és természetsen a Spotify-t is.  Bluetooth-on keresztül a telefonunkkal összekötve kihangosítóként is funkcionál a masina, illetve akár a telefon teljes képernyőjét is át lehet tükrözni a gyárilag beépített software-el. Szintén bluetooth-on keresztül kommunikál az OBD II csatlakozó felületre rádugott 2000 forintos bluetooth adapterrel, melynek segítségével az autót vezérlő számítógépből nyerhetünk ki adatokat és jeleníthetjük meg Torque vagy pl. Dashcommand programokkal. Egy másik kis program segítségével azt is beállíthatjuk, hogy amikor telefonunk csatlakozik az eszközhöz bluetooth-on, akkor a telefonon aktiválja a wifi hotspot szolgáltatást, így juttatva nethez az autós android gépet, majd a bluetooth kapcsolat megszakadása esetén ki is kapcsolja azt. Usb-n keresztül bizonyos fajta 4G modem is csatlakoztatható.

Végezetül pár előtte utána fotó saját autómról: 

(2007 Honda Civic Hatchback)

Előtte:

Láthatjátok, hogy a rádió teljesen integrálva van a műszerfalba, ezért szükség van egy új műszerfal elemre, melyben a rádió helyén lyuk van a multimédiás egység részére. Ezek az androidos eszközök tipikusan három féle méretben jönnek, az eltérések pusztán milliméterek, viszont előtte járjunk utána hogy a kinézett navigációs eszköz és az esetleges új műszerfal elem milyen méretűek. 

a legtöbb műszerfal szűkítővel tudja mindhárom méretet, de léteznek speciális nem szabvány méretű készülékek is, ezért a körültekintés indokolt.

utána:

Első képen épp az ODB II-es csatlakozón keresztül Dashcommand-al adatokat nyerek ki az autóból

A második fotón a Igo NextGen látható

A harmadik fotón a Waze fut. Sarokban a Spotify ikonja, mely a Waze-ben igencsak kellemesen került integrálásra, használata nagyon kényelmes.

Nekem ahhoz hogy a fenti kis kijelzőn az óra és a klíma hőmérséklete működjön egy extra csatlakozót kellett pluszban beszereznem, mert e nélkül ugyan működik a klima, csak épp a hőfokot és az órat nem látjuk mert a teljes kijelző sötét.

CTSHO002