Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Miért érdemes Android Autós Multimédia eszközbe beruházni?

Sokan rendelkezünk 2-3 generációval korábbi, 6-12 év közötti autókkal. Ezek a tipikusan VW, Skoda, Honda, Toyota, Mazda, Mercedes, BMW, Peugeot, Citroen, Opel, Ford, Honda,  Kia, Hyundai, stb... típusú autók remekül használható darabok, a mai napig autóként remekül megállják helyüket.  Legtöbbjük már rendelkezik rendes legalább mp3 cd-t lejátszó és akár USB csatlakozóval is ellátott, kormányról vezérelhető rádióval.

Ezek az eszközök a maguk korában elérhető átlagos technológiai szintet képviselték.  Korábban is voltak beépített monitorral és korabeli navigációs rendszerrel szerelt prémium kivitelben rendelhető autók.

Android Auto Multimédia Utólagosbeépítés

fenn: korabeli gyárilag rendelhető navigációs eszköz

Mai szemmel nézve bántóan egyszerű és funkciószegény a szoftver, és a hardver. Akkoriban sem voltak csodák, az autógyártók vagy a Microsoft Windows CE operációs rendszerét licenszelték, és szabták egy felhasználói felülettel saját képükre, vagy a ma már BlackBerry tulajdonú QNX operációs rendszert futtatták. Természetesen ezeket a kütyüket anno borsos felárért, fél millió forintért körül vagy drágábban mérték. Legtöbbjükben még tolató kamera sem volt, és annak fogadására nem is képesek. Azok a modellek amelyek nem voltak ilyen jól felszerelve, pl:

Android Auto Multimédia Utólagosbeépítés

Mazda 3 ca. 2008

Az elmúlt pár év technológiai robbanása azonban koruknál fogva elkerülte ezeket a járműveket, ami nem jelenti azt, hogy ma ezen ne lehetne segíteni. A legtöbb, max 12 év körüli autó már rendelkezik azokkal a tulajdonságokkal, amik lehetővé teszik, utólagos Android Multimédia fejegység beszerelését. Három fő szempontot kell figyelembe venni.

1. Az eszköz méretben !pontosan! passzoljon az autónk       műszerfalához. Esetlegesen szükség lehet 2DIN egység fogadására alkalmas műanyag műszerfalegység beszerzésére is. (lásd koróbbi cikk: http://eworld.reblog.hu/autos-multimedia-android-alapokon)

2. Az autó rendelkezzen kormányon található rádióvezérléssel (legalább hangerő+csatornaléptető gombok)

Android Auto Multimédia Utólagosbeépítés

Ezek a kormányvezérlő gombok mindenképpen szükésgesek az Android Multimédia fejegység mindennapi kényelmes használatához.

Tehát ilyen kormánnyal szerelt autó nem jó:

Android Auto Multimédia Utólagosbeépítés

3. Ki kell választani (ha szükséges szakkonzultáció után) a megfelelő csatlakozót, ha ez az adott autó típushoz szükséges (lásd korábbi cikk: http://eworld.reblog.hu/autos-multimedia-android-alapokon), hogy a kormány-távvezérlés és/vagy óra és esetleges másod kijelzők gond nélkül működjenek a fejegységgel.

4. Be kell szerezni egy rendszámtáblába épített tolatókamerát, és a fejegységgel együtt szakszervízben be kell éppítettni az új kütyüket

rendszámtáblába épített tolatókamera - könnyű felszerelni:

Android Auto Multimédia Utólagosbeépítés

5. Élvezzük autónk új funkcióit, és gyönyörködjünk a látványban:

Android Auto Multimédia Utólagosbeépítés

0 Tovább

Autós multimédia Android alapokon

Az utóbbi időben igencsak megnőtt a kereslet az android alapú multimedia fejegységek iránt. Az angolul android head unitnak nevezett autóba szerelhető akár univerzális, akár autótípus specifikus készülékek népszerűségének növekedésére egyszerű magyarázat van, és a trend csak most kezdődik igazán beindulni. 

Az úgynevezett 2DIN-es szabványú készülékek tulajdonképpen android tabletek, melyeket felkészítenek autós használatra. Gyorsan betöltenek és kikapcsolnak, csatlakoztatható hozzájuk usb, fogadják a microsd kártyát, rendelkeznek wifi-vel bluetooth-al. Kezelik a kormányon lévő multimédiás gombokat, csatlakoztatható hozzájuk tolatókamera, és természetesen gps-el , valamit hagyományos rádióval is rendelkeznek.

A korábbi modellekkel ellentétben, a 2017 és főleg a 2018-as év nagy előrelépést jelent ezekben az eszközökben hardware terén. Míg korábban  gyenge processzorokat, és kevés ram-ot raktak a multimédiás egységekbe, megspékelve egy ősrégi androiddal (tipikusan 4.4-es verzió). Ezek az eszközök főleg gyenge hardware-ük miatt nem nyújtották az elvárható élményt, cserébe drágák is voltak. A tavalyi és idei modellek, már legalább 2gb ram-al és px3-as processzoral jönnek, illetve a legújabb készülékek már a 64bites px5 processzorral és 4gb ram-al vannak felszerelve.  Belső memóriájuk a px3-al szerelt CPU-k esetében 16GB, a px5 esetében 32GB. Az operációs rendszert tekintve találhatunk Android 6.0-val, 7.1-el, ill. 2018-ban már Android 8.0-val felszerelt eszközt. A tökéletes élményhez legalább px3-as processzor és 2gb ram kell. 

A Windows CE software-el szerelt készülékek annyira vacakok, hogy nem is vagyok hajlandó írni róluk, pusztán annyit, hogy soha semmilyen körülmények között ne vásároljunk ilyet, ugyanis teljes pénzkidobás. Legfőkébb a régi elavult és nem támogatott Windows CE operációs rendszere  és természetesen harmatgyenge hardware-e miatt. Ezt a platformot nem támogatják a mai programok, pusztán valami régi iGo-t lehetne esetleg rávarázsolni mint navigáció.

A növekvő népszerűség legkézenfekvőbb oka hogy az elmúlt fél-egy évben érkeztek meg az első olyan készülékek melyek mind árban mind tudásukban már megfelelő teljesítményt és élményt nyújtják ill. egyre több autóspecifikus termék is kezd megjelenni a piacon. Miért fontos az autótípus specifikus termékek megjelenése? Mert a gyártók igyekeznek gyári rádióikat úgy készíteni, hogy az minnél nélkülözhetetlenebb legyen az autó működésében. Tipikus példa erre a típusspecifikus csatlakozók, és egyes másodlagos  kijelzők (gyakran klíma hőmérséklet és/vagy óra) használhatatlansága a gyári rádió nélkül. Szerencsére a multimédia fejegységek gyártói is résen vannak, és folyamatosan jelennek meg gyári specifikus csatlakozókábellel ellátott multimédia fejegységek, és így a beszerelésük nem okoz komolyabb gondot. Ettől függetlenül lehetséges, hogy további specifikus kábel szükséges, hogy egyes kijelzőket működésre bírjunk, de ez mindig az adott márka és típus esetében más és más, ha egyáltalan szükséges. Lehetséges hogy a rádióval együtt a műszerfal (úgynevezett fascia) borító elemét is ki kell cserélni, hogy képes legyen a 2DIN-es egységet fogadni. Ilyen műszerfal elemeket lehet külön, illetve a multimédiás gyári specifikus csatlakozóval ellátott eszközzel együtt is vásárolni.

Szakember által elvégzett beszerelést követően, élvezhetjük az Android minden előnyét, testreszabhatóságát. Installálhatjuk a Waze-t, Google Maps-et, vagy akár az iGo-t és természetsen a Spotify-t is.  Bluetooth-on keresztül a telefonunkkal összekötve kihangosítóként is funkcionál a masina, illetve akár a telefon teljes képernyőjét is át lehet tükrözni a gyárilag beépített software-el. Szintén bluetooth-on keresztül kommunikál az OBD II csatlakozó felületre rádugott 2000 forintos bluetooth adapterrel, melynek segítségével az autót vezérlő számítógépből nyerhetünk ki adatokat és jeleníthetjük meg Torque vagy pl. Dashcommand programokkal. Egy másik kis program segítségével azt is beállíthatjuk, hogy amikor telefonunk csatlakozik az eszközhöz bluetooth-on, akkor a telefonon aktiválja a wifi hotspot szolgáltatást, így juttatva nethez az autós android gépet, majd a bluetooth kapcsolat megszakadása esetén ki is kapcsolja azt. Usb-n keresztül bizonyos fajta 4G modem is csatlakoztatható.

Végezetül pár előtte utána fotó saját autómról: 

(2007 Honda Civic Hatchback)

Előtte:

Láthatjátok, hogy a rádió teljesen integrálva van a műszerfalba, ezért szükség van egy új műszerfal elemre, melyben a rádió helyén lyuk van a multimédiás egység részére. Ezek az androidos eszközök tipikusan három féle méretben jönnek, az eltérések pusztán milliméterek, viszont előtte járjunk utána hogy a kinézett navigációs eszköz és az esetleges új műszerfal elem milyen méretűek. 

a legtöbb műszerfal szűkítővel tudja mindhárom méretet, de léteznek speciális nem szabvány méretű készülékek is, ezért a körültekintés indokolt.

utána:

Első képen épp az ODB II-es csatlakozón keresztül Dashcommand-al adatokat nyerek ki az autóból

A második fotón a Igo NextGen látható

A harmadik fotón a Waze fut. Sarokban a Spotify ikonja, mely a Waze-ben igencsak kellemesen került integrálásra, használata nagyon kényelmes.

Nekem ahhoz hogy a fenti kis kijelzőn az óra és a klíma hőmérséklete működjön egy extra csatlakozót kellett pluszban beszereznem, mert e nélkül ugyan működik a klima, csak épp a hőfokot és az órat nem látjuk mert a teljes kijelző sötét.

CTSHO002


 

5 Tovább

EWorld

blogavatar

Számítástechnika. Mobiltelefon. Tablet. TV. Audió-Fotó-Videó. Auto. Háztartás.

Utolsó kommentek